Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Maja - 11 maj 2015 21:48

Som jag tidigare nämnt läser jag Kay Pollaks bok Att välja glädje. Idag kom jag till ett kapitel som handlar om att värdera sig själv högre. En övning han tar upp är att man ska skriva en lista med 5-10 saker som man gillar hos sig själv. När man gjort det ska man studera listan och koppla ihop en bild och en känsla till varje punkt på listan. Tanken med listan är att skapa en vana där du ska se och uppmärksamma dina goda egenskaper. Jag tänkte ta upp några av mina punkter här för att sätta ord och känslor på några av de saker som jag sätter värde på hos mig själv.


Jag är målinriktad
Bilden jag ser är när jag står och håller ett föredrag inför en grupp människor som en del av en arbetsintervju. De tittar på mig med intresse och leenden. Känslan jag får är stolthet. Jag höjer automatiskt min haka lite och jag blir rakare i ryggen.


Jag är bra på att lyssna
Bilden jag ser framför mig är när jag sitter med en vän och låter henne prata av sig utan att avbryta. Jag ger små markörer för att visa att jag är med. Känslan jag får är tacksamhet. Jag är tacksam för att jag är en person som vänner känner att de kan anförtro sig till. Det är en sådan person jag vill vara och jag är tacksam för att jag uppnått mitt mål.


Jag är glad
Bilden jag ser framför mig är när jag sitter med mina nära och kära och skrattar högt. Folk nära vänder sig om och tittar på mig och de ler av att höra mitt skratt. Känslan jag får är ännu mera glädje. När jag ser mig själv glad så sprider sig en glädje i hela kroppen.


Jag är varmhjärtad
Jag ser mig själv bry mig om någon i min närhet som behöver det. Jag ser mig själv säga eller skriva några ord som jag tror kan stärka personen. Känslan jag får i kroppen är kärlek. Kärlek till en annan människa.


Jag är social
Jag ser mig själv sitta med en grupp av människor och vara den som leder ett samtal framåt. Jag ställer frågor och berättar historier. Känslan jag får är trivsel. Jag trivs när jag får prata och skratta med andra människor.


Jag kan förlåta och säga förlåt
Jag ser mig själv stå mitt emot en annan människa och be om ursäkt. Känslan jag får är ett lugn som sprider sig i hela kroppen.


Det är intressant att faktiskt sätt sig ner och reflektera över vilken effekt mina handlingar har på mig själv. Att veta att säga förlåt är något som skapar ett lugn inom mig får mig att vilja göra det i ännu högre grad. Enligt Pollak kommer listan även att generera i att jag så småningom kommer se fler av mina goda egenskaper helt av mig själv. Det kommer bli mer och mer självklart att se min egen storhet.


#pollak #minstorhet #värderadigsjälv

Av Maja - 11 maj 2015 19:26

Till och med svetten ifrån dagens spinningpass visar kärlek   
#hjärta #kärlek

Av Maja - 11 maj 2015 19:17

Idag glädjs jag åt cykelturen till och från jobbet. Min nya cykel går som en oljad blixt :) Jag glädjs åt två hårda träningspass med mina härliga kusiner. Jag glädjs åt riktigt bra presentationer som eleverna gjorde idag. Jag glädjs åt att en kollega kände att hon kunde anförtro sig åt mig gällande en stor sak i hennes liv. Jag glädjs åt att jag på hemvägen åkte inom affären och köpte god mat. Jag glädjs åt att jag sett möjligheter istället för motgångar. Just nu glädjs jag över att få hoppa in i en go varm dusch innan jag fixar mig något gott att äta :)

#glad #väljaglädje #varjeögonblickräknas

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards