Direktlänk till inlägg 16 maj 2015

Bilfärden

Av Maja - 16 maj 2015 14:32

Igår tog jag upp en metod för att jobba med att bryta sin relationsmodell. Metoden som man beskriver i boken Hemligheten är tvärtom-metoden. I boken tar man upp fler verktyg som framförallt är till för att hjälpa en med tvärtom-metoden. Jag har tänkt ta upp alla här på min blogg och förklara på vilket sätt jag förhåller mig till dem. Andra verktyget heter Bilfärden. I det stora hela går det ut på att vid de tillfällen som man genomför tvärtom-metoden så stöter man säkert på svårigheter längs med färden. Dessa svårigheter ska man kunna övervinna genom bilfärden. När du kommer till de situationer där du ska göra tvärtom mot vad du brukar göra så ska du tänka dig att du sitter i en bil med ett tydligt mål i sikte. Längs med vägen kommer det att dyka upp vägskyltar som vill locka dig av den vägen som går mot ditt mål. Skyltarna representerar de tankar och de känslor som uppstår när du bryter mot dina gamla kontrollbeteenden. Oavsett vad som står på de här skyltarna så är ditt mål ändå att fortsätta köra. Du ska inte undvika skyltarna utan du ska läsa dem men inte göra som de säger.


I mitt fall handlar tvärtom metoden just nu om att inte göra impulsiva handlingar i form av SMS eller telefonsamtal. Jag ska njuta av här och nu. Jag ska arbeta med att inte avkräva svar eller garantier. I mitt fall skulle det kunna dyka upp skyltar i form av "lyft luren och ring till H", "skicka ett SMS och säg att du tänker på honom". Jag arbetar också med att arbeta bort mina tvångshandlingar. I morse var jag och simmade i badhuset. Jag känner mig alltid smutsig efter att ha varit i ett badhus, trots att jag har duschat där efter att jag har simmat. Här arbetar jag med att inte hoppa in i duschen igen när jag kommer hem trots att jag har vägskyltar som säger "ta en varm go dusch".  Jag har ett mål med bilfärden och fortsätter därför framåt oavsett vad vägskyltarna säger.


För andra människor är det kanske andra vägskyltar som dyker upp längs med vägkanten. I boken tar man upp:


"Det här fungerar inte" - Denna dyker upp på grund av din relationsmodell och dyker högst troligen upp för att du är på alldeles rätt väg.


"Jag känner ingenting för partnern" - Skylten visas för att du i dina försökt att blockera den farliga närheten och därmed minska smärtan har lyckats stänga av känslorna. Enda sättet att åter känna något är att utsätta dig för närhet.


"Hitta den rätta skylten" - Många letar efter den som är rätt. Få inser att det sökandet egentligen bara är ett av många sätt att hålla kontrollen och skydda sig mot smärta.


"Gör slut för att vara snäll" - Det känns moraliskt rätt att dra sig ur men egentligen är det ytterligare ett sätt för din relationsmodell att skapa avstånd. En relation kan ta slut och det är tråkigt men absolut ofarligt och inget skäl att avstå från att inleda relationen.


För att veta vilka skyltar som är en del av ens egen relationsmodell bör man nog först veta på vilket sätt man skapar en relation och på vilket sätt man är i en relation. Jag har genom boken insett hur min relationsmodell ser ut och har därför lättare för att förstå de skyltar som dyker upp längs vägen.


#hemligheten #josefsson #linge

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards