Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Maja - 19 maj 2015 22:09

I en del av sin bok Att välja glädje skriver Kay Pollak om förakt. Han tar i boken upp att all form av förakt är en projektion. Dvs. en överföring av ett eget problem på en oskyldig. Syftet med förakt är att dölja en rädsla jag själv känner. Jag föraktar inte en annan människa av de skälen jag själv tror utan förakt av en annan människa är att hantera en rädsla jag själv har. Pollak skriver också att varje gång jag föraktar någon är jag intolerant mot något hos mig själv.


När jag läser kapitlet börjar jag osökt att fundera över personer jag föraktar. Förakt känner jag själv är ett väldigt starkt ord och jag har svårt för att säga att jag föraktar någon. Däremot finns det personer i min som jag kan irritera mig på. Jag började fundera över vad det är som gör att dessa personer skapar en irritation i mig. Svaret är i många fall avundsjuka. Många gånger besitter dessa personer kvaliteter och egenskaper som jag önskar att jag hade. Eller att det rör sig om personer som är väldigt lika mig. De visar då egenskaper som jag vet finns även hos mig och som jag inte gillar hos mig själv. Det kan även röra sig om tillfällen där jag känner att jag misslyckats med något och att jag då projicerar mina egna tillkortakommanden på någon annan.  


I boken nämns det att förakt alltid skapar skuldkänslor. En människa som föraktar förlorar med andra ord sin glädje. Föraktet finns bara i ditt sinne och det är där förändringen måste ske. Orsaken till mitt förakt finns aldrig att söka utanför mig.


Förakt eller irritation mot en annan människa bör snarare ses som ett tillfälle att lära dig något om dig själv. Vill du känna glädje i livet kan du inte samtidigt känna förakt för andra människor. En annan människa kan heller inte få dig att känna på ett visst sätt eftersom det är du som styr över dina tankar och känslor.


Jag kommer i fortsättningen fundera över vad det är som skapar irritationen inom mig och lära mig av detta. Jag vill känna glädje och väljer därför bort irritation och förakt.

Av Maja - 19 maj 2015 07:59

Denna lappen sitter vid min ytterdörr och jag tittar på den varje dag när jag lämnar lägenheten. Känns skönt att starta dagen med att veta att lycka är ett val.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards