Alla inlägg den 21 maj 2015

Av Maja - 21 maj 2015 22:32

Jag älskar musik och mår väldigt bra av att lyssna på musik. Jag tycker och väldigt mycket om att lyssna på texterna och ganska ofta hittar jag kopplingar till mig själv. Det jag har tänkt på är att vissa låtar blir missvisande och går emot det jag arbetar för. Bland annat är det många låttexter som uttrycker att en annan människa har fått en att känna på ett visst sätt. Exempelvis you really messed me up this time. Dessa låttexter indikerar att någon annan kan få mig att känna på ett visst sätt och att det valet inte ligger hos mig.


En annan sak som ofta dyker upp i låttexter är negativa tankar i form av exempelvis happiness  is just an illusion. Dessa låttexter präntar in negativa budskap istället för hoppfulla drömmar.


Man ska lyssna på det som får en att må bra och det som få en att må bra är olika från människa till människa. Jag menar bara att ibland är det kanske inte så konstigt att vi har de tankar som vi har när samhället runt omkring oss bombarderar oss med budskap av det slaget. Det är viktigt att vara objektiv till den information som du tar in. Lev på det sätt som får dig att må bra!


Denna låt ger hopp och glädje i mig idag. Att den kommer från Kay Pollaks film Så som i himmelen är kanske inte helt oväntat.  


#spotify


Av Maja - 21 maj 2015 21:51

I många av de böcker jag just nu läser så talar man om ordet inte och vilka effekter detta ordet har. När man talar om attraktionslagen så menar man att man att lägger man fokus på vad man inte har så ställer man in kroppen på att fokusera på alla saker du inte har. I och med att du attraherar det du tänker så leder det till att du attraherar ännu mera av detta. Exempelvis om du tänker att du inte har några pengar då är det också detta du attraherar och du fortsätter att vara utan pengar.


Kay Pollak pratar också om ordet inte men ur en liten annan synvinkel. Här handlar det om att hur vi tänker skapar känslor inom oss. Fokuserar vi därför på allt vi inte har eller inte vill göra så skapas negativa känslor inom oss. Han presenterar en övning där man exempelvis i kollegiet bestämmer en tidpunkt varje dag då man ska undvika ordet inte och hitta andra lösningar på att formulera sig. Jag har övat mig på det och det är lite trixigt. Men jag märker stora förändringar i min sinnesstämning nu när jag väljer att tänka på andra sätt och vis. Det kan handla om små förändringar som exempelvis dessa nedan.


Imorgon dyker jag inte upp förrän 9 - Imorgon kommer jag in vid 9

Jag kommer inte äta lunch med er - Jag ska äta lunch ute idag

Jag ska inte äta godis denna veckan - Denna veckan ska jag äta nyttigt


Jag vill inte mista dig - Jag tycker om att ha dig i mitt liv


För min del handlar det om en övning i att se saker på ett annat sätt. Genom att omformulera sig blir tankar och budskap väldigt annorlunda.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards