Alla inlägg den 28 maj 2015

Av Maja - 28 maj 2015 20:40

Jag har skrivit mycket här om att det är våra tankar om en viss situation som styr våra känslor. Hur vi tolkar vissa händelser och hur vi tänker om dem styrs ofta av gamla erfarenheter och värderingar om livet som vi inte har ifrågasatt. Detta har varit ett stort hinder för mig. Jag målar ofta upp bilder över hur en situation "bör" vara. Eller jag skapar förväntningar hos mig själv över hur jag vill att något ska bli. Blir det sedan inte så som jag har tänkt mig så sätter mina tankar igång och jag tolkar situationen som varit.


Detta var ett stort problem i relationen med H. Men jag har insett att det är ett problem som funnits i tidigare relationer också. Jag har jämfört med hur vänner har det och sett det som någon form av tumstock. Mitt ex började jobba i en annan stad vilket innebar att vi fick pendla till varandra. Detta är enbart en händelse som inte behöver innebära någon som helst form av katastrof. Men i mina ögon så var det inte så en relation "borde" vara. Mina tankar skapade alltså en negativ känsla av en situation som egentligen enbart innebar att vi inte träffades varje dag. Vad är det som säger att det behöver vara negativt att inte ses varje dag? Jo i detta fallet var det enbart mina egna tankar.


I situationen med H dök det upp många tillfällen där mina egna förväntningar gjorde mig besviken. Jag kunde inte se alla fina och bra ögonblick på grund av att jag hade en bild av att det skulle vara på ett annat sätt. Återigen hade jag en bild av hur en relation borde se ut och återigen hade jag mina vänner som tumstock. Jag träffade en helt fantastisk kille som jag njöt av att umgås med och ändå kunde jag inte acceptera att vi träffades på det sättet som passade oss.


Naturligtvis kan jag också ibland vilja spola tillbaka tiden och göra om den tiden med mina nya insikter i ryggsäcken. Men det lönar sig inte att älta vad jag gjort och inte gjort utan jag är snarare glad över de insikter jag har fått med mig. I nästa relation som jag går in i kommer jag vara mycket mera medveten om att leva här och nu och att leva på det sättet som passar mig/oss. Jag ska plocka bort borden, måsten och förväntningar och njuta av varenda ögonblick med den fantastiska människan. Detta gäller inte bara för relationer utan för alla ögonblick i livet. Olycka finns enbart i våra tankar så det är enbart jag som bestämmer hur jag mår i olika situationer. Det är också meningslöst att jämföra sig med andra för vem säger att deras liv är facit.


Hittar du den fantastiska personen som berikar ditt liv så bry dig inte om alla omständheter runt omkring. Det är enbart du själv som väljer att göra situationer till problem. Välj istället att se dem som "a walk in the park".

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards