Alla inlägg den 17 maj 2015

Av Maja - 17 maj 2015 23:19

Nästa verktyg som tas upp i boken Hemligheten är den lilla och den stora människan. Detta verktyg handlar om våra känslor. Man tar i boken upp att känslorna är förutsättningen för att vi ska uppleva att vi lever. Man säger också att det finns 9 grundkänslor i våra liv: Intresse, glädje, förvåning, rädsla/oro, sorg/nedstämdhet, skam, ilska/irritation, avsky & äckel/avsmak. Ibland använder vi oss av andra ord men egentligen är det någon utav de ovanstående känslorna som vi känner. De menar exempelvis att det är lättare att säga att vi är bekymrade när det egentligen handlar om att vi är rädda. Har vi från barndomen lärt oss att undvika vissa negativa känslor då utgår vi ofta automatiskt ifrån att det är något fel med situationen när negativa känslor uppstår. Författarna till boken menar att relationer skapar både positiva och negativa känslor, det är fullt naturligt. Gör vi då associationen att negativa känslor är något vi ska undvika då tänker vi direkt att något är fel med relationen.


Vidare pratar man om att många försöker undvika vissa känslor då vi tror att de ska utlösa beteenden som vi lärt oss är oacceptabla. När vi i framtiden känner en känsla bör vi istället undersöka hur känslan känns i kroppens muskler, i magen och i vårt sätt att andas. Du ska föreställa dig beteendet som är kopplat till känslan och notera att det inte är nödvändigt att agera på det viset bara för att du tillåter dig att uppleva känslan. Tänker du att ledsamhet är kopplat till beteendet storgråta så behöver du alltså inte agera på detta utan enbart känna in känslan. Man menar också att det är viktigt att inte bara uppleva och namnge känslan utan även att kommunicera den.


Verktyget den lilla och den stora människan är till för att skilja känslor från tankar. Tankar utlöser många gånger en känsla och en känsla utlöser många gånger en tanke. Genom detta verktyget ska du tänka dig att det finns två versioner av dig själv. Den stora människan har hand om dina tankar och den lilla människan har han om dina känslor. Vi människor rådfrågar dessa två människor olika mycket. Vissa människor lyssnar enbart på sina tankar och andra främst på sina känslor. Tanken med verktyget är att få de båda människorna att samverka och tillåtas dominera i de situationer de är bäst lämpade. Genom att göra övningen kan man tydliggöra sina känslomässiga behov om det behövs eller bryta känslornas grepp om det behövs. Man får alltså tankarna och känslorna att samspela.


Jag skulle tro att jag är en relativt känslomässigt styrd person. Jag agerar snabbt utefter de känslorna jag har i kroppen utan att alltid rådfråga mina tankar. När jag läste om verktyget dök ett scenario upp i huvudet. En dag hörde H inte av sig på hela dagen. När det började bli sent och han fortfarande inte svarat på mina SMS så börjar jag bli riktigt rädd. Jag lyssnar enbart på den lilla människan och känslan av rädsla har lett mig till katastroftankar. Hade jag i det här läget frågat den stora människan varför H inte hört av sig så hade denna människan kunnat se lugnare på situationen och sett andra möjliga förklaringar som inte hade med bilkrascher etc. att göra. På så vis hade jag kanske lagt mig något lugnare eftersom både mina känslor och tankar hade fått komma till tals.


För min del är det också ett problem att identifiera känslor. Jag tror att det har att göra med att jag agerar så impulsivt att jag hinner inte tänka efter vilken känsla det är jag har i kroppen. En bra övning för mig är att stanna upp och sätta mig ner och blunda. Fundera över hur det känns, var det känns, på vilket sätt det känns etc. Jag vet att jag vid många tillfällen när jag ska beskriva en känsla blir lite stressad för jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den och därför har jag svårt att kommunicera till någon annan hur det känns. Jag hoppas att jag genom att öva mig på att identifiera känslorna i framtiden kan bli bättre på att uttrycka dem. Positiva känslor brukar aldrig vara något problem men negativa känslor är det svårare med. Kanske har jag inte tillåtit mig att känna dessa känslor då jag starkt kopplar dem till ett beteende som jag vill undvika?

Av Maja - 17 maj 2015 21:30

Idag stötte jag på ett bakslag och jag föll för mina impulser. H hade postat ett foto på Instagram och jag kommenterade utan att tänka mig för. Eller jag trodde att jag hade kommenterat. När jag sedan inte såg min kommentar trodde jag att han hade plockat bort den och hela maskineriet gick igång. Jag drog in honom i karusellen trots att jag vet att han behöver tiden för sig själv. Jag lyssnade för mycket på vägskyltarna längs med vägen.


Gjort är gjort och jag kan inte ändra det. Jag kan bara jobba vidare och ta lärdom ifrån den känslan jag har i kroppen just nu. Jag föreställer mig istället hur jag ska göra nästa gång jag hamnar i ett liknande läge. "Jag ser en bild som han har postat. Jag ler inombords glad över att han verkar må bra och över att han gör saker som får honom att må bra. Jag lägger ifrån mig telefonen och har en varm känsla i kroppen."


Ibland kommer man av sig och gör snedsteg. Jag tror att det är viktigt att inte anklaga sig själv utan snarare se situationen som en lärdom. Nu kan jag måla upp bilder i huvudet av hur jag vill göra nästa gång jag ställs inför en liknande situation. När ett sådant tillfälle kommer har jag då en bild i huvudet av hur jag vill sköta  situationen och det blir lättare att agera på det viset.


Forget the past, remember the lesson

Av Maja - 17 maj 2015 14:03

Idag var en sådan dag då jag tänkte att jag höjde reglaget för willingness till 10. Jag hade bestämt mig för att springa idag men från det att jag vaknade dök det upp vägskyltar längs vägen som sa "det kommer bli tungt idag" "är det inte bättre att vara hemma och städa?" "Jag kan ju springa en annan dag". Jag valde dock att bara läsa vägskyltarna och ge mig av. Naturligtvis kändes det tungt för de hade jag ju redan bestämt mig för innan jag gav mig iväg. Jag såg då reglaget framför mig och höjde det till 10. Jag valde att utstå visst obehag framför det lidande jag skulle uppleva ikväll, besviken på mig själv för att jag ge efter. Nu känner jag mig istället stark och stolt och jag har dessutom lite energi åt att städa av lägenheten   



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards