Alla inlägg den 15 maj 2015

Av Maja - 15 maj 2015 14:20

Fantastist bra låt som på många sätt fångar vad jag vill säga till H   

#tylerlyle

Av Maja - 15 maj 2015 13:34

I mötet med andra människor är vi alla varandras lärare - Kay Pollak

Av Maja - 15 maj 2015 11:56

Detta är en metod som tas upp i boken Hemligheten. Den handlar om att vi i vissa situationer aktivt ställer relationsmodellen åt sidan och agerar tvärtom mot det som kanske känns tryggt. Man bestämmer sig helt enkelt för att i vissa situationer agera på ett visst sätt oavsett vad känslorna och tankarna säger. Först och främst bör man analysera en situation som du sedan kan arbeta vidare med. Du gör en så kallad situationsanalys


Situationsanalys

1.

Problematisk situation

H vill att vi tar det lugnt. Att vi inte stressar fram i relationen.


2.

Vad tänker du?

Att H inte har de rätta känslorna för mig. Att något är fel.


3.

Vad känner du?

Ledsamhet & oro


4.

Vad gör du?

Agerar utåt och försöker få svar på det jag oroar mig för. Jag försöker ta kontroll över situationen.

Katastoftänk


5.

Kortsiktig vinst

Jag får ur mig mina känslor. Jag får ett visst lugn över att ha tagit kontrollen.


6.

Långsiktiga konsekvenser

Jag skapar ännu mera distans. Jag skjuter H ifrån mig. Jag har lagt över min oro på honom och relationen blir otrygg.


Situationen som jag måste arbeta med är alltså den i ruta fyra. Det är detta beteende jag kan ändra genom tvärtom-metoden.


Gammalt beteende

Tvärtom-Beteende

Jag agerar utåt och försöker få svar genom att kanske ställa en fråga via SMS.

Ta det lugnt och behåll känslan för dig själv. Det är som sagt bara en känsla. Ändra på den genom att tänka på ett annat sätt. Vänta alltid några timmar med att skriva eller ringa när en sådan här impuls kommer upp.


Katastroftänk - H hör inte av sig eller skriver på ett märkligt sätt = något måste vara fel.

H hör inte av sig han är säkert upptagen med annat och hör av sig när han känner att det passar bättre. H skriver på märkligt sätt. Det är bara ett SMS det är mina tankar som säger att något är märkligt. H tycker om mig och menar väl med det han skriver.


Jag har använt mig av H i mina exempel för det är situationer med honom som kommer upp i mitt minne just nu. Det skulle lika gärna kunna vara mer generellt då jag vet att beteendet har varit liknande även i tidigare relationer. Genom att göra tvärtom-metoden så tillåter jag mig helt enkelt inte att mina tankar och känslor ska styra mitt agerande.


#tvärtom-metoden

Av Maja - 15 maj 2015 11:27

I boken Hemligheten som jag läser så pratar man om att varje människa har en relationsmodell och detta har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Vi lärde oss redan som små hur vi skulle agera för att ska närhet till en annan människa. Denna relationsmodell kickar sedan igång i relationen till andra människor och vi tar med oss erfarenheterna som vi fick som små. Jag har kommit fram till att jag har vissa likheter med en i boken som de kallar för Lena. I boken säger man att Lena har en otrygg-ambivalent anknytning med sig ifrån barndomen. Lena har i barndom lärt sig att bästa metoden att få närhet är att visa ett maximalt behov av att bli omhändertagen. Som vuxen är Lena rädd för att bli övergiven och tenderar att klamra sig fast trots att hon förstår att det kan skrämma bort den hon älskar. Jag skulle kanske inte vilja säga att jag fullt ut agerar som Lena men jag kan som sagt se likheter.


Vidare pratar man i boken om relationstrappan med olika steg:


Steg 1 - Singel
Steg 2 - Dejting/Sporadisk kontakt
Steg 3 - Förälskade/Träffas regelbundet
Steg 4 Varaktig relation


Olika människor har olika problem på de olika stegen av trappan. Vissa tar sig aldrig förbi steg två för då kickar deras relationsmodell in. Lena karaktären vill ta hissen upp till steg tre. Ovissheten som finns på de första två trappstegen blir jobbig för henne och hon kräver garantier för att kärleken är äkta innan den har fått en chans att utvecklas. Det Lena presterar med detta är att skrämma iväg killarna och hon halkar ner till steg ett igen.


Författarna av boken menar att relationsmodellen  tvingar oss att vid någon tidpunkt ta kontroll över situationen som vi tror kan leda till att vi blir avvisade. Vi har, beroende på vilken relationsmodell vi vilken använder oss av, olika sätt att ta kontroll över situationen. Om vi ska kunna skapa en nära relation måste vi därför göra något åt vårt sätt att utöva kontroll. Vi måste, som de säger, ta kontroll över kontrollen.


Vi kan gräva i vårt förflutna men det är ju också vårat förflutna och därför någonting som vi inte kan ändra på. Vi kan enbart ändra på hur vi formar resten av våra liv. För att göra detta presenterar de lite olika verktyg och jag kommer senare beskriva hur jag använder mig av några av dessa.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards