Alla inlägg den 7 maj 2015

Av Maja - 7 maj 2015 22:21

En fras som hjälpt mig genom ett par tuffa dagar är "allt är precis som det ska vara". Den här frasen kommer ursprungligen inte från mig själv men kan användas vid många olika tillfällen. Ibland hamnar vi i situationer som är nya, situationer som är obekväma eller situationer där vi egentligen inte vill vara. Jag har känt mig ledsen de senaste dagarna för jag har ställts inför en situation som jag hade velat skulle se annorlunda ut. Min första tanke om situationen var KATASTROF! Som jag tidigare beskrivit så vändes känslan till målmedvetenhet. Om jag kan välja mellan två sätt att se på situationen, ett sätt som gör mig ledsen och ett sätt som gör mig hoppfull, så är valet relativt enkelt. Istället för att tänka katastrof så tänker jag att allt är precis som det ska vara. Det finns en anledning till att jag sitter där jag sitter idag. Den anledningen vet jag inte nu men en dag kommer jag titta tillbaka på just de här dagarna och tänka "aha det var därför det där hände".


Att ibland hamna i situationer där vi egentligen inte vill vara tror jag är oundvikligt. Hur vi väljer att se på dessa situationer är det som är viktigt. Därför kommer jag snart lägga mig och sova och i mitt huvud kommer följande ord att susa runt "allt är precis så som det ska vara".

#alltärprecissåsomdetskavara

Av Maja - 7 maj 2015 18:21

Jag läser just nu Kay Pollaks bok Att välja glädje. Många kapitel i boken får mig att tänka på händelser i mitt eget liv och hur jag har valt att hantera dessa händelser. Pollak skriver i kapitlet Att välja frid och glädje om hur du kan bli ledsen och sårad när någon annan säger något i en ovänlig ton till dig. Du blir offer för en annan människas beteende. Vidare resonerar Pollak kring att känslan av ledsamhet uppstår då jag valt att se den andres agerande som en attack mot mig. Skulle jag istället kunna välja att se den andres "attack" som ett uttryck för att hen är ur balans?


För att koppla detta till min livssituation så har det uppstått situationer då H har behövt tid för sig själv. Han har haft andra saker i sitt liv som har krävt fokus. Han har varit tydlig med att han just nu inte har tid med mig men att detta inte har med mig att göra. Trots hans tydlighet har jag känt mig som offret i situationen. Jag har känt mig åsidosatt och tänkt att han väljer bort mig.


Genom mitt sätt att tänka har jag skapat ett problem som inte finns där. Är detta något som jag har mått bra av? Absolut inte! Jag har skapat en verklighet som inte är sann.


Jag arbetar som lärare och liknande situationer händer mig i klassrummet. En elev blir arg på mig för att  hennes uppfattning är att jag ger dem för mycket att göra. Jag har känt mig attackerad och påhoppad, vilket absolut inte har löst situationen. Eleven i fråga är inte lika tydlig som H gällande vad de bakomliggande orsakerna är till att hon agerar som hon gör. I det här läget kan jag ändå välja att se denna ilska mot mig antingen som en attack eller som ett uttryck för att personen ifråga är ur balans.


Jag har tolkningsrätten i de exemplen jag lyfter fram ovan. Naturligtvis mår jag bättre av att se en annan persons ilska som ett uttryck för deras frustration snarare än en attack mot mig. Gör jag det kommer jag inte bara må bättre själv utan även bli en bättre dotter, vän, syster, flickvän, arbetskamrat och lärare. Många fördelar kommer med att välja ett nytt tankesätt.


#kaypollak #dittval

Av Maja - 7 maj 2015 13:45

I mitt förra inlägg talar jag om attraktionslagen - att vi attraherar det vi tänker och förutspår. När jag idag bestämde mig för att starta bloggen så funderade jag över vilket namn bloggen skulle ha. Jag ville först ha namnet memyselfandi eftersom den handlar om mig, mina tankar och mina val. Nu var det namnet taget och jag funderade vidare. Vad är mitt budskap med bloggen? Jo att välja lycka! Jag hade nu namnet klart för mig. 30 minuter efter att jag publicerat mitt första inlägg så slår jag på TV:n och där visas Coca Colas reklam. Deras budskap i reklamen är choose hapiness. Jag har inte sett reklamen innan. Helt plötsligt dyker alltså precis de orden, som jag för bara ett par timmar sedan valt att döpa min blogg till, upp igen i ett annat sammanhang. Detta ger mig ytterligare styrka i vetskapen om vad tankens makt kan göra.


Naturligtvis är Coca Colas budskap att du väljer lycka genom att välja Coca Cola. Jag menar att man väljer lycka genom att se positiva saker i varenda litet ögonblick. Oavsett vad man lägger för betydelse i orden så är det viktiga ord och det är viktigt att veta att valet ligger hos mig själv.


#attraktionslagen #väljlycka

Av Maja - 7 maj 2015 12:55

Tänkte lite kort beskriva anledningen till att denna blogg nu existerar. Jag vill inte älta i det som varit utan snarare förstå varför jag är där jag är idag och på så vis dra lärdom av detta. Att säga att allt startade för ca ett år sedan vore fel för detta är ett invant mönster som har funnits inom mig längre än så. Men två händelser har speciellt bidragit till att jag sitter här idag, målmedveten med siktet inställt på lycka och framgång.


Redan i tonåren utförde jag tvångshandlingar som framförallt hade att göra med renlighet. Jag kan inte helt säga hur länge det höll på men det styrde i allra högsta grad mitt liv. En dag träffade jag en kille och som 15-åring tog pinsamheten över och någonstans gjorde jag valet att sluta genomföra dessa ritualer då jag tänkte att han skulle tro att jag var tokig. I höstas återkom dessa tvångshandlingar men nu i en ny skepnad, en skepnad av kontroll. Kontrollera spisen, kontrollera fönster, kontrollera dörren - ja listan kan göras lång. Helt plötsligt hade dessa ritualer återigen kommit in och fått styra över mitt liv.


Den andra händelsen har att göra med kärlek. I höstas träffade jag en helt underbar kille. Han är varm, omtänksam, rolig, fin, snäll, snygg, charmig - ja även denna listan kan göras lång. Vi har träffats under ca 8 månader när han hör av sig till mig och säger att i dagsläget är han inte där jag är. Han har försökt hitta känslorna som fanns där i början men han hittar dem inte. Min första tanke var KATASTROF!! Vad ska jag göra? Var ska jag ta vägen? Hur ska jag klara mig utan honom? Jag grät helt okontrollerat. Jag säger allt detta till honom och han säger att "du måste vara vuxen. Var ensam och ta ansvar för det du känner".


Efter att vi lagt på luren så går jag in på Youtube och sätter på filmen The Secret. För er som inte sett den (så se den!) så handlar den i stora drag om tankens kraft. Att så som vi väljer att tänka så blir det. Väljer vi att tänka att det här kommer sluta i katastrof så gör det också det. Man talar om attraktionslagen - att vi attraherar de saker som vi tänker.  För mig var det en ögonöppnare! Helt plötsligt kom jag att tänka på min första tanke när jag skulle träffa H för första gången. Han var och är inne i en period i livet där han har fått ta många strider för att bevisa för andra att han är en bra person. Att han är en person att lita på. Jag tänkte då för mig själv "det här är alldeles för komplicerat för mig". Från den dagen har saker också varit komplicerade.


Vad har jag lärt mig av detta? Jo att jag har låtit mina negativa tankar styra över mitt liv alldeles för länge. Jag har låtit katastroftankar styra.


Kollar jag inte spisen så kan huset brinna ner och jag blir anklagad för mordbrand

Kollar jag inte dörren så kan någon ta sig in och mörda mig

Tänker jag att allt kommer skita sig så är jag förberedd när det väl gör det


Hur kan jag vända detta? Genom att aktivt göra val som får mig att må bra. Detta är val som jag ska göra varje dag och som jag kommer att berätta om här i min blogg.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards