Direktlänk till inlägg 16 maj 2015

Lär känna dina automatiska tankar

Av Maja - 16 maj 2015 23:03

Innan jag lägger mig tänkte jag skriva om nästa verktyg som handlar om att lära känna dina automatiska tankar. Automatiska tankar beskrivs som tankar som bara ploppar upp, oftast utan nyansering då de påstår att någonting alltid är på ett visst sätt. Dessa automatiska tankar utlöser känslor. Oftast hinner vi kanske inte ens reflektera över att vi har tänkt en tanke men känslan finns kvar. I relationen till andra utgår dessa automatiska tankar oftast utifrån vår relationsmodell. Är man inte medveten om att tankarna styr våra känslor så är det lätt att tro att känslor som uppstår i besvärliga situationer inte går att göra något åt. Genom att lära känna sina automatiska tankar har vi möjlighet att bryta deras kontroll över våra liv. Känslorna som uppstår i besvärliga situationer går i allra högsta grad att göra något åt.


Denna övning har 4 steg:

* Du gör dig medveten om den automatiska tanken.
* Du ifrågasätter sanningshalten i tanken.
* Du undersöker vilken känsla den automatiska tanken väcker.
* Du söker efter alternativa tankar som kan väcka alternativa känslor.


För att jobba med detta använder man sig återigen av den situationsanalys som jag skrivit om tidigare. Till höger lägger man till en kolumn där det står alternativ. Här ska du då fylla i dina alternativa tankar och känslor. Jag har tittat på en situation i mitt liv och för mig ser det ut så här.





Alternativ

1

Situation

Jag frågar H om han vill ses och han säger att han inte kan/vill.


Jag frågar H om han vill ses och han säger att han inte kan/vill.

2

Vad tänker du?

Något är fel - han tycker inte om mig.

Han behöver tid för sig själv. Vad bra då hinner jag....


3

Vad känner du?

Ledsamhet, oro

Självständig, omtänksam


4

Vad gör du?

Agerar utåt och frågar om något är fel.

Ger honom tid och ser det som en möjlighet att hitta på något annat


5

Kortsiktiga konsekvenser

Stillar oron genom att försöka ta kontroll över situationen.


Till en början en viss besvikelse/ledsamhet

6

Långsiktiga konsekvenser

H känner sig trängd & vågar inte vara säg själv eller vara ärlig. Relationen spricker.

Relationen blir stark då vi vågar göra det vi vill. Jag känner mig självständig och stark. I längden leder det till att H inte känner att han behöver skapa distans.



Förra gången jag lyfte fram situationsanalysen så fokuserade jag på punkt 4 - det vill säga vad jag gör. Det är detta beteendet som jag sedan ändrar på i tvärtom-metoden. Nu fokuserar jag istället på punkt 2 & 3. Jag vill alltså bryta de automatiska tankarna som ploppar upp och som sedan leder till en känsla i kroppen. Jag är så glad över att ha hittat denna boken då den har gett mig helt nya perspektiv på saker och ting. När jag använder deras tankar på mitt eget liv och tar exempel ifrån det jag upplevt så känns allt så tydligt och klart. För mig är den här boken en riktigt ögonöppnare. Hoppas att mina tankar öppnar ögonen för någon annan där ute. Jag antar att alla måste hitta sin modell men jag tror att denna går att applicera på många situationer och områden. Viktigt att poängtera är dock att när jag skriver och gör övningarna så är det såklart mina tolkningar av boken. Någon annan kanske skulle tolka orden på ett annat sätt.

#hemligheten

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards