Direktlänk till inlägg 18 maj 2015

Varför har du så bråttom?

Av Maja - 18 maj 2015 22:20

Jag börjar komma till slutet av boken Hemligheten som jag skrivit om mycket här på bloggen. Det sista verktyget som tas upp i boken är mindfulness. Mindfulness beskrivs i boken som något som går ut på att träna hjärnan så att den lär sig att låta medvetandet stannar i nuet, snarare än att ryckas bort av olika tankar och känslor.


Detta är en övning som jag vet är viktigt för mig. Jag tänker ofta på vad som ska hända härnäst. Jag kanske ser fram emot en rolig resa och under den tiden har veckor passerat utan att jag har tagit vara på här och nu. Jag har också funderat över vad som ska hända i framtiden något som jag inte vet någonting om. Jag oroar mig för saker som ännu inte finns där och jag glömmer att njuta av det som är här och nu. Tillexempel vet jag att jag när jag varit med H har tänkt på att det är jobbigt att han ska åka hem snart för jag vet inte när jag får träffa honom igen. Detta har gjort att jag vissa gånger inte har njutit av stunden vi faktiskt har ihop. Han har frågat mig många gånger varför jag har så bråttom och jag har inte direkt haft ett svar. Jag har nog inte uppfattat det som att jag har bråttom men idag förstår jag vad han menar. Jag kan också se hur det hänger ihop med min relationsmodell och hur jag gärna tar hissen upp till tredje steget och hoppar över steg ett och två.


Jag vill lära mig att njuta av varje minut av livet. Livet är värdefullt och jag vill ta vara på det. Enligt författarna till boken hemligheten så leder dagliga mindfulness övningar till en annorlunda verklighetskänsla, större stresstålighet, mindre risk för att bli deprimerad och starkt ökad förmåga att stå emot att ryckas med av tankar och känslor. Ju mer du håller på desto större kommer förändringen bli. Övar man en stund om dagen i ett par månader så har det visat sig ge påvisbara skillnader i hjärnans sätt att tänka.


Även i relationer kan man öva sig i mindfulness och på så vis stanna kvar i stunden istället för att planera vad som ska ske härnäst i er relation. På en dejt kan du se till att uppleva stunden genom sinnen så som känsel, smak, syn, hörsel, andning etc. Vandrar tankarna iväg så noterar du att de finns där och sedan riktar du återigen fokus mot er två som just nu träffas.


I boken finns det olika övningar som presenteras som jag inte tänker gå in på direkt här. Det finns också en bra app som heter pzizz. Här finns inspelade ljudspår som guidar en igenom meditationen. Dessa tycker jag är bra om man är ovan. Jag kommer börja lite smått med 5-10 minuter om dagen  för att sedan öka stunderna efter hand som det känns rätt. 18 juli ska jag lägga på minnet och den dagen ska jag fundera lite extra över vilken effekt mindfulness övningarna haft på mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards