Direktlänk till inlägg 2 juni 2015

Vad är viktigt för dig?

Av Maja - 2 juni 2015 21:46

Idag när jag var hos min psykolog gjorde vi en övning där hon ritade upp fyra stycken ringar. I en ring stod det arbete, i en stod det relation, i en stod det socialt liv och i en stod det egen tid. Övningen gick sedan ut på att jag i varje ring skulle skriva in 4-8 saker som är viktigt för mig och som jag värderar kopplat till rubriken. Tillexempel såg min ring gällande arbete ut så här:


Arbete
- Varierade arbetsuppgifter
- Socialt
- Samarbeten med kollegor
- Avgränsad arbetstid (8-17)
- En chef som ger uppskattning och feedback
- Frihet under ansvar
- Inte låst


När jag sedan skrivit ner det här så gick vi igenom vilka av dessa saker som jag verkligen har i mitt arbete i dagsläget. Jag har relativt avgränsad arbetstid, mitt arbete är socialt, jag har varierade arbetsuppgifter och jag har ett bra samarbete med mina kollegor. Däremot känner jag mig stundtals väldigt låst i mitt arbete då läraryrket styrs av lagar, förordningar, kursplaner etc. Det finns så mycket att förhålla sig till att det gör att jag känner mig låst i jobbsituationen. Till viss del har jag frihet under ansvar men även här finns det många delar som styr mitt arbete (utvecklingssamtal, lektioner på specifika tider, handledning etc.). Min chef uppskattar mig och säger ofta att jag är duktig men hon har svårt för att utveckla sitt resonemang kring vad det är som just jag gör som är bra. Hon säger heller aldrig om det finns områden jag måste förbättra.


Med andra ord ser jag att mitt arbete idag uppfyller vissa av de kärnvärden som jag har men det finns också några som inte uppfylls. Helt plötsligt förstod jag varför det inte känns 100% bra på jobbet. Jag arbetar med något som delvis går emot det jag tycker är viktigt med ett arbete.


Likadant kan man göra med de övriga tre rubrikerna för att på så vis se hur mycket av sina kärnvärden/värderingar som man faktiskt lever efter. Det är en enkel övning som för mig blev lite av en ögonöppnare. När jag senare idag pratade med min vän som är olycklig i sin relation så berättade jag om övningen för henne. För i mina ögon är hon förälskad i en kille som inte ger henne det som hon värderar högst, trygghet. Detta måste hon såklart komma fram till på egen hand. Men jag förstod hennes frustration på ett helt annat sätt än vad jag tidigare gjort.


Det är oerhört viktigt att vara medveten om vad det är man värderar inom olika områden. Ibland gör man kanske valet att inte leva 100% efter dessa för att det finns andra saker som man för stunden värderar högre. Det är viktigt att ändå komma tillbaka till vad är det som är viktigt för dig när det kommer till arbete, din egna tid, ditt sociala liv, dina relationer etc. Har de förändrats? Har det tillkommit något? Har något blivit mindre viktigt? Bara du kan veta vad som är viktigt för dig, ta dig tiden att ta reda på vad det är och om du lever efter detta i dagsläget.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards