Direktlänk till inlägg 3 juni 2015

Gör dig av med oroande tankar

Av Maja - 3 juni 2015 21:50

Ett sätt att leva ett lyckligt liv är enligt Barbara Berger att granska de skrämmande berättelserna om livet som vi berättar för oss själva. Bland annat tar hon upp om hur vi oroar oss över saker som ännu inte inträffat. Här kände jag mig väldigt träffad då jag, i alla fall tidigare, var expert på att måla upp katastrofscenarion över saker som ännu inte hade hänt. Jag oroade mig med andra ord för saker som kanske aldrig ens skulle hända. Berger menar att det inte är så lätt att bara säga till sig själv att sluta oroa sig utan man behöver kasta sanningens ljus över det man oroar sig för. För att göra detta presenterar hon en metod som ursprungligen kommer ifrån Byron Katie. Metoden går ut på att ställa sig följande frågor:
1) Är det sant?
2) Kan du vara fullkomligt säker på att det är sant?
3) Hur känns det när du tänker den tanken?
4) Hur skulle det kännas om tanken uteblev?
Vändningen - den exakta motsatsen till det ursprungliga påståendet.


Om jag nu ska exemplifiera detta utifrån ett exempel ur mina tidigare tankar så kan det se ut så här:


Jag kommer vara singel resten av mitt liv

1) Är det sant?
Det skulle mycket väl kunna bli så. Jag har träffat några killar men det har alltid lett till att det tar slut. Jag är 34 år och de bra killarna där ute börjar bli upptagna. Jag har varit singel en lång tid vad är det som gör att jag inte skulle vara det i fortsättningen också?

2) Kan du vara fullkomligt säker på att det är sant?
Njae helt säker kan jag inte vara. Jag är en bra tjej och trots det har jag inte träffat någon, det måste väl ändå betyda att det finns bra killar där ute som inte har träffat rätt ännu. Jag träffade en fantastisk kille för bara några månader sedan så varför skulle jag inte kunna göra det igen? Jag är enbart 34 år och har massor med tid kvar att träffa bra killar.

3) Hur känns det när du tänker den tanken (Jag kommer vara singel resten av mitt liv)?
Jag blir ledsen över att inte få uppleva saker ihop med någon. Jag känner mig deppig och jag börjar tänka att det måste vara något med mig som gör att jag inte träffar någon. Jag känner mig nedstämd.

4) Hur skulle det kännas om tanken uteblev?
Befriande! Jag skulle kunna fokusera på här och nu och vad som gör mig lycklig just här och nu. Jag skulle känna mig mer avslappnad.

Vändningen - den exakta motsatsen till det ursprungliga påståendet.
Jag kommer att träffa någon


Genom att göra denna övningen får jag möjlighet att se hur mycket olycka mina tankar skänker mig. Vilka bekymmer mina tankar ställer till över något som faktiskt endast är fantasi. Övningen kan göras på samma sätt med andra typer av tankar. Tillexempel om du tänker "Om jag bara hade......... så skulle jag vara lycklig". Kasta ljus över dina tankar och fundera över hur mycket sanning som ligger bakom det du går och oroar dig för.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards