Direktlänk till inlägg 11 juni 2015

Accepter det som är

Av Maja - 11 juni 2015 22:15

Jag läser just nu en bok som heter "Är du lycklig nu?". I boken går författarinnan Barbara Berger igenom 10 levnadsregler till ett lyckligt liv. När man läst färdigt boken är det ens egen tur att arbeta med vart och ett av de tio sätten. I steg ett ska du utforska ditt eget liv och skriva ner på vilket sätt du har problem med det som föreslås. I steg två ska du skriva ner hur det skulle kännas om du inte längre gjorde motstånd mot det som föreslås.

Den första av tio levnadsregler handlar om att acceptera det som är. Det handlar i det stora hela om att vi vill att livet ska vara något det inte är. I steg ett här nedanför ska jag nu beskriva när och hur jag gör motstånd mot min egen situation.


Steg 1
- Jag lever idag singellivet men skulle hellre vilja ha någon att dela livet med.
- Jag har för tillfället inte H i mitt liv som jag så himla gärna skulle vilja ha.
- Jag har inte direkt några vänner som är i samma situation som mig vilket jag tycker känns jobbigt.
- Jag vet inte helt om jag vill arbeta med det jag gör vilket gör att jag ofta funderar över om jag borde byta jobb.
- Jag vet inte om jag kommer att få några barn vilket jag skulle vilja.
- Jag har ingen balkong vilket jag gärna skulle vilja ha.
- Jag har inte råd att köpa allt som jag skulle vilja ha.


I steg två föreställer jag mig hur det skulle kännas och hur jag skulle leva om jag inte längre gjorde motstånd mot verkligheten.


Steg 2
Vad gäller singellivet och barn så tror jag att jag skulle uppskatta allt det jag faktiskt kan göra som en person med familj inte har möjlighet till. Om jag accepterar att det är så här mitt liv ser ut just nu så skulle jag kunna ta vara mera på varje ögonblick istället för att känna stress över att bilda familj. I det stora hela är det en samhällsnorm som är så djupt rotad. Ibland känner jag att jag skulle passa bättre in i samhällsnormen om jag hade en relation och en familj. Tänk om den normen inte fanns eller om jag helt enkelt kunde strunta i den då skulle jag heller inte känna stress. Jag kan njuta av min tid och känna mig trygg i att det som sker sker.


Vad gäller H så känner jag redan att jag börjar acceptera situationen. Känslan av att släppa honom fri att leva det liv som får honom att må bra känns skönt. Genom att acceptera hans val känner jag ett lugn i kroppen.  


I min arbetssituation skulle jag vara mycket mera positiv och glad om jag istället såg på arbetet som en utvecklingsmöjlighet. Även om det inte är det jag alltid kommer göra så är det det som jag arbetar med just nu. Jag har möjlighet att skaffa lärdomar och bra referenser till nästa utmaning. Genom att tänka på det viset skulle jag snarare bli sporrad än att känna en längtan efter något annat.


Gällande materiella saker så tror jag att jag skulle må bra av att vända på resonemanget och se på allt jag har istället för att fokusera på det jag inte har. Jag har en fin lägenhet när jobb och centrum. Visst jag har ingen balkong men jag har en härlig gräsplätt utanför där jag kan hänga. Genom att vända på resonemanget skulle jag vara lycklig och tacksam över allt som jag har.


Jag känner att just vad gäller punkten acceptera nuet så har jag redan kommit långt bland annat genom meditation. Jag lever i mycket högre grad här och nu idag än vad jag gjorde enbart för någon månad sedan. Här tror jag att det är viktigt att våga sätta sig emot normer och åsikter som finns och hitta sin egen väg utifrån de förutsättningar du själv har. Att inte jaga de saker du inte har utan vara tacksam över allt du har. Genom denna övningen kan jag ju se hur mycket mer positiv, glad, lycklig och lugn jag är om jag väljer att inte jaga och stressa utan acceptera här och nu.

#ärdulycklignu #barbaraberger #accepteranuet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards