Direktlänk till inlägg 14 juni 2015

Önska dig det du har

Av Maja - 14 juni 2015 21:11

Jag har tidigare nämnt de tio levnadsreglerna för att leva ett lyckligt liv. Jag har arbetat med den första levnadsregeln.  Enligt Barbara Berger, författarinnan till boken,  är den andra orsaken till att vi lever ett olyckligt liv att vi önskar det som vi inte har. I steg ett ska jag skriva ner allt som jag inte som jag tror att jag behöver för att leva lyckligt. Vad saknas just nu i mitt liv? Vad i min nuvarande situation hindrar mig från att leva lyckligt. Vad är det som inte är tillräckligt bra som det är nu? Hur skulle det göra mig lycklig och är jag säker på att det skulle göra mig lycklig. Här ser inte min lista så annorlunda ut mot den som jag beskrev i den första övningen "acceptera det som är". Jag ska ändå skriva ner ett par saker.


Steg ett
- Jag saknar H i mitt liv just nu. Detta hindrar inte mig från att leva lyckligt men han skulle berika mitt liv ytterligare. Jag har på vägen lärt mig att jag skapar min egen lycka. Min lycka hänger inte på om han finns i mitt liv eller inte. Men naturligtvis kan jag ibland önska att han fanns mer aktivt i mitt liv just nu.
- Jag saknar en relation. Jag drömmer om att få dela saker med någon. Jag känner mig ganska färdig med singellivet. Oavsett om min längtan är att träffa någon så borde det inte hindra mig ifrån att leva lycklig nu. Jag har det otroligt bra och kan jag koppla av och lita på att allt kommer när tiden är rätt så skulle jag kunna njuta av här och nu.
- Jag saknar ett annat typ av arbete. Här finns inga garantier att ett annat arbete skulle göra mig mera lycklig. Jag känner dock att jag går och hoppas på att jag inte ska vara på min nuvarande arbetsplats alltför länge till. Detta gör att jag längtar bort istället för att se de positiva bitarna som finns med min arbetsplats.


Steg två
Under steg två ska jag nu föreställa mig hur jag skulle känna mig om jag ville ha exakt det som jag har  i detta ögonblicket. Hur skulle jag leva mitt liv om allt jag har i detta ögonblicket var perfekt för mig? Hur skulle det kännas?


Jag har lärt mig mycket om mig själv den senaste månaden. Jag vet att en stor anledning till att jag inte mått bra är för att jag stressar. Jag accepterar inte det som är och jag tror att jag blir lyckligare om vissa saker skulle vara annorlunda. Jag vet att jag skulle må otroligt bra av att önska mig exakt precis det som jag har här och nu. Jag skulle känna ett lugn och jag skulle få uppleva så otroligt mycket mer saker om jag inte redan var steget före. Jag har genom tacksamhetsövningar och meditation kommit en bit på vägen. Jag är mycket mer lugn i mig själv och jag tar mer vara på varje ögonblick. Jag njuter av allt som jag har just nu. Jag kan ju fortfarande önska mig saker i livet utan att för den skull känna mig olycklig om jag inte har dem just precis nu. Genom att lära mig om lagen om attraktion vet jag också att jag lockar till mig saker som jag drömmer om och önskar mig. De sakerna komma att komma till mig när det är rätt tidpunkt. Kan jag känna mig trygg med detta så har jag vunnit mycket.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards