Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Var ärlig mot dig själv

Av Maja - 15 juni 2015 16:58

Det tredje levnadsvillkoret som Barbara Berger presenterar handlar om att vara ärlig mot sig själv. I steg ett här nedan ska jag göra en lista över tillfällen då jag inte kommunicerar ärligt med mig själv. Jag ska ta upp de situationer där jag känner obehag på grund av att jag inte varit ärlig mot mig själv beträffande vad jag känner och önskar.


Steg ett
- Ibland gör jag saker för att inte göra andra ledsna eller besvikna fastän det inte är det jag allra helst vill göra.
- Ibland följer jag samhällsnormen snarare än att tänka på vad som känns rätt för mig.


I steg två ska jag föreställa mig hur det skulle kännas om jag kommunicerad ärligt med mig själv. Hur skulle jag leva mitt liv om jag var mer ärlig mot mig själv? Vad skulle jag göra annorlunda? Vad skulle du berätta för andra som du inte berättar nu? Hur skulle kommunikationen med andra människor förändras?


Steg 2
Om jag vore ärlig mot mig själv så skulle jag göra saker som känns rätt för mig. Jag skulle leva efter mina värderingar och inte bry mig så mycket om vad andra tycker och tänker. Jag skulle vara mer ärlig i kommunikationen till andra vilket ibland kan skapa jobbiga situationer men jag kan känna ett lugn av att inte anpassa mig efter samhället eller andra. Andra människor kan också känna sig trygga med att veta att jag säger som det är. Träffar jag dem så gör jag det för att jag vill och inte för att vara någon annan till lags. Jag behöver ta mig tid att fundera över vad som känns rätt för mig först och främst och sedan kan jag förmedla det till andra. Genom att inte gå emot det som är rätt för mig kommer jag att vara en mycket mera glad och harmonisk tjej. Genom att inte leva efter den norm som samhället sätter upp utan att gå min egen väg kommer göra mig till en stark tjej.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards