Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Granska dina berättelser

Av Maja - 15 juni 2015 21:13

Den fjärde levnadsregeln som presenteras i boken Är du lycklig nu handlar om att granska dina berättelser. Det vill säga vilka skrämmande berättelser om livet och världen berättar vi för oss själva?

Under steg ett kommer jag att beskriva vilka berättelser som jag berättar för mig själv som gör mig olycklig just nu.


Steg ett
- H vill inte prata med mig just nu. Detta måste betyda att jag har gjort något fel eller att han inte bryr sig om mig.
- Jag kommer aldrig att träffa någon igen som jag känner för på samma sätt som jag gör för H.
- Det kommer inte att bli något med det där jobbet som jag hoppas på.


Under steg två ska jag föreställa mig hur jag skulle känna i dessa olika situationer och relationer om jag inte hade mina berättelser om situationerna och människorna i fråga.


Steg två
Jag vet att jag skulle må bättre och jag vet att min relation till andra skulle blir bättre om jag inte hittade på egna historier. Det är inte rättvist mot mig och det är inte rättvist mot andra. Jag vet att jag är och framförallt har varit expert på att hitta på historier i mitt eget huvud. Framförallt har jag varit duktig på att skapa katastrofscenarion. Jag tror att detta är en av de problemen jag har haft i mina relationer. Har personen inte levt upp till hur jag tycker att det "borde" vara så har jag målat upp en bild i mitt huvud där jag föreställer mig att något är snett. Till sist har jag i princip projicerat mina känslor till personen i fråga och han har också börjat tvivla. När de här berättelserna kommer upp idag så ifrågasätter jag ofta mitt resonemang. Jag använder mig av en modell av Byron Katie som jag presenterat tidigare i bloggen.


Om vi exempelvis tänker på situationen med H. Så funderar jag över om det är sant att han inte bryr sig om mig? Hur troligt är det att han skulle vara arg på mig för att jag har gjort något fel? Jag har tidigare beskrivit honom som brutalt ärlig så är det inte mer troligt att det faktiskt är så som han säger? Hur troligt är det att han inte skulle bry sig om mig efter att vi ändå har varit såpass nära varandra? Är det inte mer troligt att han har viktigare saker att ta tag i och att det inte finns plats med mig. I nästa steg funderar jag över hur jag lever med och utan den tanken som beskriv i steg ett och slutligen vänder jag på resonemanget. H bryr sig om mig! Att istället tänka så får mig att må så otroligt mycket bättre.


Att arbeta med att granska sin berättelser tror jag är otroligt viktigt. Det är så lätt att måla upp scenarion som inte finns. Våga ifrågasätta dina tankar för din egen skull och för att du ska få bättre relationer till andra människor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 7 augusti 2015 11:13


Igår blev det äntligen en dag vid det svenska havet. Vilken energi man hämtar av blå himmel och öppet hav. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 17:53

Fantastiskt fin låt med många fina tankar    #spotify

Av Maja - 5 augusti 2015 11:33


Okej detta ska inte bli en matblogg.. Men är så peppad på en omstart att jag måste lägga upp ytterligare en bild på dagens LCHF-rätt :) Idag kassler- & blomkålsgratäng. ...

Av Maja - 5 augusti 2015 09:33


Igår kom jag iväg och tränade och jag började äta nyttigare. Allt känns genast mycket bättre. Genom att ta hand om min fysiska hälsa tar jag också hand om min psykiska hälsa. Älskar också dessa sommarfrukostar där jag kan sitta i lugn och ro med ...

Av Maja - 4 augusti 2015 15:34


Idag börjar jag på ett nytt kapitel i mitt liv och lämnar alla tråkigheter och sårade känslor bakom mig. I och med mitt nya kapitel bestämde jag mig även för att köra en light-version av LCHF. Inte för att jag känner att jag behöver gå ner i vikt uta...

Presentation


34-årig tjej som bor i Göteborg och skriver om tankar och val i livet. En blogg som framförallt har i syfte att vara till för min egen skull. Kan andra inspireras av mina tankar så är detta ett plus.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards